Határtalanul 2018 észak

Ebben a tanévben a Határtalanul program támogatásának köszönhetően május 30. és június 3. között egy csodálatos tanulmányúton vehettünk részt Erdélyben.
Utunk során Erdély természeti szépségeivel ismerkedhettünk meg. Életre szóló élményben volt részünk a természeti szépségek és történelmi emlékhelyek megismerése által.
Biatorbágy és Gyergyóremete testvérvárosi kapcsolatának köszönhetően a remetei Fráter György Általános Iskolában a közös tanórán, a kirándulásokon és a focimeccsen rendkívül szíves fogadtatásban részesültünk.

Az első megállónk Nagyvárad volt, itt a püspöki székesegyházzal ismerkedtünk meg, majd a pihentünk a Király-hágón, miközben gyönyörködhettünk a nem mindennapi kilátásban. Ezután következett Kolozsvár, ahol megnéztük a Szent Mihály-templomot, Mátyás király szobrát és szülőházát. A hosszú út végén késő este hajtottuk fejünket nyugovóra egy fenyveserdő közepén, a Vargyas patak mellett.

A második nap a Sóvidéken kirándultunk, bejártuk a környező településeket: Szejkén Orbán Balázs, Farkaslakán Tamási Áron sírját tekintettük meg, majd Korondra és Szovátára a Medve-tóhoz is ellátogattunk. Nagy élményt jelentett számunkra a parajdi sóbánya is, ahol mindenkit ámulatba ejtett a föld alatti város látványa: a hatalmas termek, játszóterek és a sóbányászok védőszentjének szentelt kápolna.

A harmadik napon a Békás-szorosban és a Gyilkostónál kirándultunk. Igazi látványosság volt a magashegyi táj. Óriási fenyvesek, lélegzetelállító kilátás. Pongrác-tetőn megálltunk egy rövid pihenőre.
Majd egyik ámulatból a másikba estünk, amikor Európa egyik természeti ritkaságához, a Békásszoroshoz érkeztünk. A mészkőbe vájt szurdokvölgyet, vagy ahogyan még itt hívják a „Pokol torkát” nehéz lesz elfelejteni bárkinek. Égig érő, szinte függőleges sziklafalak között haladtunk át gyalogosan. Zúgó hegyi patakok, kisebb, nagyobb vízesések mellett meg-megálltunk. Nehéz volt elszakadni ettől a csodás helytől! A Gyilkos-tó legendáját már ismertük. Kíváncsian vártuk, hogy mikor érünk már oda. A látványt még fokozták a tó köré csoportosuló hegycsúcsok.

A negyedik napon a különleges földrajzi fekvésű Gyergyói-medencéből indultunk a Libánon át a Hargitára. A buszból szemléltük a hegyi szórványtelepüléseket, ahol állítólag a medvék is megfordulnak. Hiába vártuk, mi egyet sem láttunk ekkor még. A Zeteváralji-víztározónál megálltunk egy rövid sétára, majd megmásztuk a Madarasi Hargitát. A Hargita gyönyörű. Megérte a hosszú, meredek úton felkapaszkodni, ugyanis felérve elkápráztatott minket a látvány. Székelyudvarhelyen megnéztük a Tamási Áron Gimnáziumot és a közelében lévő katolikus templomot, Márton Áron püspök és Orbán Balázs szobrát, valamint az Emlékezés Parkját.

Utolsó nap reggelén búcsúztunk szállásadóinktól, megköszöntük vendégszeretetüket. Korán reggel indultunk, hiszen a hazaút még sok érdekességet tartogatott számunkra. Az egyik a várva várt medve, a Kis-Küküllő mentén. A nap folyamán megnéztük Marosvásárhely nevezetességeit: a Teleki Tékát, jártunk a két Bolyai szobránál, megtekintettük a vásárhelyi Kultúrpalota gyönyörű épületét. Ezután a Sebes-Kőrös forrásának közelében lévő Kőrösfőre értünk. Megnéztük a templomot, majd a Vasvári Pál emlékoszlopot kerestük fel, ahol elhelyeztük koszorúinkat, végül kicsi vásárlás, kürtöskalács evés után a Király-hágón át elhagytuk Erdélyt. Fáradtan, de sok élménnyel gazdagodva értünk haza Biatorbágyra. Gyönyörű helyeken jártunk, tanulóink az előkészítő órák és az utazás során képet kaphattak Erdély szépségeiből, valamint az ott élő magyarság életébe is bepillanthattak. Reméljük, hogy közülük még sokan visszatérnek ide.

Köszönjük, hogy a pályázat révén eljuthattunk ezekre az emlékezetes határon túli területekre, ahol mindenki nagy szeretettel fogadott bennünket.